Nälkä kasvaa syödessä, kai se jotenkin niin menee. Kesät ja syksyt seilasimme vuosien ajan kotivesillä, Välimerellä, Itämerellä, Pohjanmerellä ja myös Karibialla ja Kanadan rannikolla. Veneet vaihtelivat 27 jalkaisesta 65 jalkaisiin. Maileja kertyi. Opimme toisiltamme ja jaoimme omia kokemuksia vähemmän kokeneille. Taidot karttuivat ja kaipasimme lisähaastetta. Aloimme unelmoida isosti, jotkut sanoivat, liian isosti. Emme hämmentyneet. Haave Atlantin ylityksestä täysnaisistolla Atlantic Rally for Cruisers –kisassa, siis cruising –luokassa, päätettiin toteuttaa.

Projektin käynnistimme loppuvuodesta 2016. Tarvitsimme sitoutuneen kokeneen tiimin, tietyn osaamisen, veneen ja aikaa. Hankkeen tiimoilta perustettiin seura Dream Dare Do ry, jonka tavoitteena on edistää erityisesti naisten valtameripurjehdusta, vaikka myös miehet ovat tervetulleita jäseniksi. Seuran vuosien 2017-2018 päähankkeena on ARC2018 –projektin toteuttaminen ja jäsenpurjehdusten järjestäminen niinä aikoina, kun vene ei ole ARC kilpailussa. Seura kuuluu Suomen Purjehdus ja Veneily ry:hyn.

Tiimin saimme kasaan tutuista seilorinaisista, joiden erilaiset osaamisalueet purjehdustaitojen lisäksi olivat merkittävässä osassa tiimiä kootessa. Mukana myös äitejä ja yksi isoäiti. Pohdintaa aiheutti, miten perhe suhtautuu, miten työt ja muu arki sujuu sekä miten aika riittää kaikkeen tuohon valmistautumisen ohessa. Tiimiharjoitukset aloitettiin heti yhdessä psykologin kanssa ja myös keskenämme omissa tapaamisissamme. Värikästä menoa on sen suhteen riittänyt. Mitä muuta voi odottaa? Nippu voimakkaita purjehtijanaisia. Mielipiteitä on piisannut. Mielenpahoittamisilta ja karikoilta ei ole vältytty, törmäilty henkisesti useampaankin kertaan. Päällimmäisenä on kuitenkin ollut yhdessä tekemisen riemu, vastoinkäymisistä oppiminen ja yhteen hitsautuminen. Henkinen kasvu on ollut havaittavissa koko matkan ajan. Oman osaamisen ja kokemuksen arviointiin pyysimme apua tutuilta ARC – konkareilta, joiden tuki hankkeellemme on ollut täydellinen. Myös sparraajia on ollut tätä kautta tarjolla aina tarpeen mukaan eri osaamisalueille.

Alkuvaiheessa suurin päänsärky oli, mistä saamme veneen. Sen etsintä osoittautuikin aika kinkkiseksi. Tarjokkaita oli useampikin. Yksi vika niissä oli. Kippari olisi tullut veneen mukana, joka tietysti olisi ottanut ohjat käsiin. Se ei meille sopinut, halusimme tehdä tämän hankeen alusta loppuun ihan oman tiimimme kanssa. Miksi? Opimme, oivallamme ja onnistumme. Näin ajattelimme alussa, eikä se ollut huono tavoite. Vene saatiin ja hyvä sellainen, Swan 441 ja täysin varusteltuna valtameripurjehdukseen.

Hankkeemme vaiheisiin liittyy monenlaisia koukeroita, joista yksi tärkeimmistä oli ja on edelleenkin hankkeemme kustannukset. Ne nousivat aivan eri lukemiin, mihin olimme oman rahoituksen osalta varautuneet. Uppoutuminen mediayhteistyöhön, sponsoroinnin aakkosiin ja yhteistyökumppaneiden hankintaan tuli ajankohtaiseksi. Ilman tukijoita hankkeemme olisi uponnut jo Suomenlahden aaltoihin.

Tarinaa riittää kerrottavaksi ja kirjattavaksi monelta kantilta. Henkistä ja fyysistä valmentautumista yksin ja yhdessä, turvallisuusasioiden kertaamista ja käytännön harjoituksia maalla ja merellä, säänennustamisen, vuorovesi- ja virta-asioiden, veneen tekniikan, kalastuksen, purjeiden korjauksen ja monen muun asian opiskelua sekä tietysti purjehdustreenejä ARC -veneellä. Riskien minimointi ja ennakointi sekä niihin varautuminen ja myös ongelmien ratkaisutaito ovat olleet syventävällä jaksolla pääaineena tässä korkeakoulussa. Tavoitteenamme edelleenkin on oman cruising -luokkamme voittamisen lisäksi innostaa ja rohkaista myös muita tarttumaan haasteisiin ja uskomaan itseensä sekä yhdessä tekemisen merkitykseen olipa kysymys, mistä vaan elämän alueesta. Dream Dare Do!

Nyt ollaan hyvässä vaiheessa. Vene purjehtii parhaillaan Suomesta kohti Las Palmasia, jonne matkaa on Suomesta noin 3000 mailia eli noin 5500 kilometriä. Las Palmasissa veneen pitäisi olla 21.10, jonne vene jää huoltoon ja valmistautumaan Atlantin ylitykseen.
ARC:n jälkeiset Karibian purjehdukset on saatu aikataulutettua ja ovat nyt jo sivuillamme nähtävänä. Myös paluu purjehdus yli Atlantin on jo alustavasti suunniteltu.

Projektimme etenee aikataulussa. Onnistumisen fiilikset ovat tässä vaiheessa korkealla.
Kiitos kaikille tukijoille ja seuramme jäsenille! Ensimmäinen etappi on käynnistynyt.

Seikkailuamme voitte seurata Marine Traffic sivustolla. Vene löytyy sieltä nimellä s/y Carissa.

Jos haluat kuulla lisää tarinoita periksiantamattomuudesta ja yhdessä tekemisen merkityksestä, hankkeemme toteutuksesta ja merellisistä seikkailuistamme, ota yhteyttä, niin vietetään yhdessä tarinailta tai –päivä työpaikallasi tai asiakastilaisuuksissasi.

7.9.2018 Forssa
Raija Alapeteri

Faktat:
Ensimmäinen suomalainen naisisto Atlantic Rally for Cruisers 2018 –kisassa
Vene Swan 441, miehistö 8 naispurjehtijaa
Kippari Raija Alapeteri
Purjehdimme Las Palmasista Kanarialta St Lucialle Karibialle
Matka 2700 mailia eli n 5000 kilometria
Kisaan osallistuu noin 200 venettä, lisätietoja www.worldcruising.fi
Kisa alkaa 25.11.2018 Las Palmasista
Päättäjäistilaisuus St Lucialla Rodney Bayn Marinassa 22.12.2018
Ylityksen kesto noin kolme viikkoa, riippuen reittivalinnasta ja sääolosuhteista